Over Celex2018-08-28T07:43:18+00:00

Wat is dochteronderneming Celex b.v. en hoe is het ontstaan?

Celex en de bekende “Bombay” Celosia rassen zijn bij toeval ontstaan. De historie gaat terug naar het begin van de jaren zeventig. Het moederbedrijf heette toen nog Fa. P. v.d. Bosch en Zn. In die tijd kwam er een kas leeg en dus werd er zaad besteld van een nieuw Celosia ras, om als tussenteelt te dienen. De gedachte was : “Laten we zo’n korte teelt maar ’s in die kas proberen”.

Het zaad bleek afkomstig uit Japan, het gewas was erg slecht, veel te kort en luisgevoelig. Waardoor die teelt grotendeels mislukte. Maar er stonden zo’n 15 a 20 afwijkende planten in, deze werden 1.50 m. hoog, waren heel grof en hadden enorme kammen, grotendeels wijnrood en enkele waren geel van kleur. Die planten werden gestut met bamboestokken tot er zaad in kwam en dat lukte. Dit zaad werd gemengd tot 1 partij, hanenkammen in gemengde kleuren.

Sortiments-opplanting van Celex rassen.

Toen die gemengde hanenkammen het jaar daarop op de veiling kwamen ontstond er rumoer op de tribune en kregen ze hele hoge prijzen. Bij de handel werden ze er vervolgens beroemd mee en collega’s probeerden de teelt na te doen maar dat is nooit gelukt.
Kort nadat Henk van der Boog en Peter van den Bosch in 1988 de zaak overnamen zijn ze op hobbybasis begonnen met veredeling en selectie in dit gewas. Dat deden ze vanaf 1990 in de avonduren en in het weekend, want ze waren net voor zichzelf begonnen, door een flink deel van de oude firma voort te zetten. Dan is er overdag wel wat anders te doen. Doel was om te komen tot rassen op kleur, die ook veel gelijkmatiger moesten zijn in lengte en gewasbouw.
In 1993 is hun dochteronderneming gesticht genaamd “Celex b.v. “, want ze zagen resultaten aankomen in de vorm van nieuwe rassen. Er was jaren in het geheim aan die eigen rassen gewerkt, zonder er iets aan te verdienen, en nu konden ze ermee naar buiten komen. Dat is het mooiste moment voor een veredelingsbedrijf: iedereen verrassen met iets nieuws.

Bombay

De wijnrode “Bombay Winered” was er als eerste, maar hoe nu deze te vermarkten? Besloten werd om twee wegen te kiezen:

  • Als lid aanmelden bij Fleuroselect voor de zadenhandel. Dit is een internationaal ingestelde organisatie waar de meeste zaadhandelaren in de wereld lid van zijn.
  • Vegmo plant in Leiderdorp (nu inmiddels Florensis cutflowers, gevestigd in Rijsenhout) erbij te betrekken voor de jongeplantenhandel.

De directeur van een zaadhandelsbedrijf in het West Friese Venhuizen – genaamd Kieft Seeds – was toen voorzitter van de Fleuroselect organisatie. Hij nodigde Henk en Peter uit voor een kennismakingsgesprek, want niemand bij die vereniging wist wie het bedrijf Celex was. Na wat verkennende gesprekken is er voor gekozen om aan te sluiten bij het wereldwijde handelsapparaat van de bedrijven Kieft seeds ( nu Pan American Seed ) en Vegmo plant ( nu Florensis ) en geen lid te worden van Fleuroselect, want dat waren die twee al.
En zo ontstond er een samenwerkingsverband met Kieft Seeds en Vegmo Plant, die ruim 15 jaar heeft bestaan.
In november 1994 hebben ze gezamenlijk de “Bombay winered” op de Aalsmeerse Vaktentoonstelling als noviteit geïntroduceerd. En in 1995 en 1996 kwamen “Bombay purple” en “Bombay yellow gold” er achteraan. Voor die twee rassen is Kieft met Celex door de organisatie “Fleuroselect” onderscheiden met twee gouden medailles voor uitmuntend veredelingsresultaat. In de jaren daarna is de “Bombay” serie met meer kleuren verder uitgebouwd. En inmiddels is er een breed kleurenscala, met daarnaast een aparte serie die ook “tropenbestendig” is en dus naast Nederland over de hele wereld kan worden geteeld.
Die serie hebben ze ontwikkeld i.s.m. een bedrijf in het tropische Florida, genaamd Burdette Coward Inc., waar ze van 2000 tot 2004 uitgebreide proeven hebben gedaan met een breed scala aan experimentele rassen. Helaas is dat bedrijf in 2004 zwaar getroffen door een orkaan die op volle kracht vanuit de Golf van Mexico binnenkwam en bestaat daardoor inmiddels niet meer.

Celosia “Celway”- 7 kleuren.

Toen de samenwerking startte had Kieft Seeds zelf ook nog wat experimentele Celosia’s in huis, dit waren naaldvormige bloemtypen. Deze zijn naar Celex gegaan en na jaren verder veredelen hebben ze nu daaruit vier potplantrassen in de markt van de “Kosmo”-serie en is in 2009 de snij – Celosia “Celway” serie in zeven kleuren uitgebracht.

Materiaal uit Japan

Enkele jaren geleden heeft Celex het zaad van de potplant Celosia serie “Ice cream” van het Japanse bedrijf Dai – Ichi Seeds Co. / Murakami overgenomen en zijn ze dat verder gaan verbeteren. Inmiddels begint zadenhandel van deze rassen behoorlijk aan te slaan in de Verenigde Staten en wordt de serie verder uitgebreid.

Pluim Celosia “Sunday red”.

Zelf waren ze inmiddels ook al in pluimrassen voor de snij aan het veredelen gegaan, daar is de nieuwe serie “Sunday”rassen uit voortgekomen die nu ook in Californië (V.S.) aangeplant gaan worden. Op dit moment is Celex dus behoorlijk breed bezig, maar wel nog steeds alleen in het gewas Celosia.

En zo is het bedrijf uitgegroeid tot de enige wereldwijd die in dit gewas is gespecialiseerd en zijn ze wereldmarktleider in Celosia. Zowel in het nieuwe als het bestaande sortiment. In landen heel ver weg worden hun belangen behartigd door een bedrijf in die regio. Zo werken ze bijv. in Australië/Nieuw Zeeland samen met het bedrijf “Green Harvest Pacific” in N.Z. en voor handel naar Afrika wordt het Aalsmeerse bedrijf U.F.O. ingeschakeld.

Door de jarenlange samenwerking zijn ze inmiddels ook flink met Pan American Seed en Florensis Cut Flowers verweven geraakt. Als het over Celosia gaat sluiten de drie bedrijven als tandwielen op elkaar aan.

Wat doet Celex en waar?

Celex vindt onderdak bij het moederbedrijf Fa. Van der Boog & Van den Bosch. Ruim 80% van de activiteiten spelen zich in Valkenburg af, de rest bestaat uit incidentele teelten of gebruikswaardeproeven elders en controle op zadenproducties in samenwerking met Kieft seeds / Panamerican seed ( en anderen ) in binnen – en buitenland.

Waar nodig werken de medewerkers van Fa. Van der Boog & Van den Bosch ook voor Celex.

Snijbloemen selectiekas.

In 1996 is het nieuwe bedrijf gebouwd in Valkenburg met een klein kasje voor Celex naast de bedrijfsruimte. Daar waren ze al snel uitgegroeid en zo kwam er steeds meer veredeling en selectie in de grote kas tussen de productie te staan. Op een bepaald moment was het in de zomer van 2003 zelfs een derde van het bedrijf. Dit beviel niet, dus in 2003 werd er besloten om een aparte afdeling te bouwen met ook wat extra voorzieningen zoals belichting, verduistering en luchtramen met gaas erin om bestuivende insecten buiten te houden. Die nieuw aangebouwde kas is voor teelt en selectie in de volle grond van snij – typen, de teelt van elitezaadproducties en voor het uitvoeren van rasechtheidscontroles. Inmiddels is het kleine kasje omgebouwd tot potplanten selectiekas met onder andere kweektafels en belichting en gaan ze daar jaarrond door met allerlei Celosia proeven.

Potplanten selectiekas.

En zo groeit Celex steeds verder door in de wereld met een steeds breder productenpakket.

Meer zien van Celex? Voor bedrijfs- en productpresentatie heeft het bedrijf een eigen internationaal georiënteerde site op het internet : >> > www.celex.nl.
Deze site wordt vooral in het buitenland veel gebruikt om ( potentiële ) klanten te laten zien wat er zoal leverbaar is. Ook staat daar veel nuttige informatie op, voor kwekers over teelt en voor de handel en bloemisten over het gebruik van het gewas Celosia. En verder is er een uitgebreide nieuwspagina met veel foto’s.

Potplanten selectieveld.

In 2010 is Celosia gekozen tot “Themabloem” tijdens de 25e zomerbloemen tentoonstelling in de kerk in Naaldwijk.

Nieuwe Celosia-website

In juli 2010 is er – kort voor de zomerbloemenshow – onder beheer van Celex een algemene Celosia-informatiesite gelanceerd, namens een groep Nederlandse en Amerikaanse Celosia toeleveranciers. Die is op het internet te zien met daarop een korte film en een sortimentsgalerij (pagina). Dit met het doel om gebruikers nog meer informatie te geven via internet zodat het product in optimale conditie bij de consument in de vaas terechtkomt.

>> > Naar Celosia-site met de YouTube-film “celexflower”.